În 2023, municipiul Călărași a devenit al treilea oraș din România care a pus la dispoziție un circuit urban pentru desfășurarea THOR Eco Challenge, competiția mașinilor electrice. Primarul Marius Dulce argumentează decizia prin faptul că administrația publică locală pe care a fost desemnat să o conducă este preocupată de eficientizarea protejării mediului. O parte din această strategie pe termen lung poate fi materializată și prin încurajarea călărășenilor să opteze pentru autovehicule electrice, disponibile în game din ce în ce mai largi de prețuri și capacități cilindrice.
Deocamdată însă, Călărașiul se află în fază incipientă de modernizare a infrastructurii urbane astfel încât aceasta să fie suficient de optimizată pentru a încuraja în mod real înnoirea parcului auto de la nivelul municipiului cu mașini care funcționează prin alimentare cu energie electrică.
„Astăzi, când vorbim, la Călărași sunt numai patru stații, care sunt uneori cu probleme, pentru că suntem la început, în viitor avem în plan să facem până la 60 de stații, prin PNRR. Viitorul înseamnă 2026, deci suntem aproape. Pentru că dacă vorbim de un mediu nepoluant, vorbim de un aer curat, încercăm să ne educăm și să ne îndreptăm către aceste mașini nepoluante, electrice și noi trebuie să fim acolo. Ne dorim un Călărași turistic, iar asta înseamnă să pregătim infrastructura pentru cei care vin să ne viziteze și, în felul acesta, în parcările din oraș, vom avea aceste stații de încărcare, pentru ca cei care vin să aibă această posibilitate de a-și încărca mașina acolo”, a dat asigurări primarul Marius Dulce.
THOR Eco Challenge este o expoziție și o competiție dedicată atât posesorilor de mașini electrice, pasionaților acestei tehnologii emergente în domeniul automobilistic, dar consacrată, în același timp și informării corecte a celor care încă nu au suficiente cunoștințe despre ceea ce înseamnă beneficiile unei mașini electrice.
„O competiție de eco challenge este practic o provocare de a merge cât mai economic, de a folosi resursele în mod eficient. Provocarea este aceea de a încerca să diminuăm accelerațiile bruște, frânările bruște, toate acestea duc la un consum de energie redus, dar și la o poluare redusă. În momentul în care frânăm, plăcuțele de frână produc particule, deci provocarea este de a merge cât mai eficient și, foarte important, mașinile electrice, ne disciplinează, ne ajută să mergem către un condus eficient”, a explicat, pentru BizPlus, Cosmin Mihăescu, coordonator al competițiilor THOR Eco Challenge România.
Fondadorii Asociației Tesla Happy Owners Romania, care numără deja, de la înființare, în februarie 2022, peste 100 de membri, au dorit să aducă în România experiența trăită de ei în calitate de competitori la marile competiții dedicate mașinilor electrice, care au loc în vestul Europei. Deviza este simplă: cu mașina electrică poți ajunge oriunde.
„Scopul acțiunii și al acestei curse denumite THOR Eco Challenge este de a învăța posesorii care participă să conducă economic, eficient. (…) Prin intermediul competiției vrem să învățăm actualii și viitorii posesori că se poate circula cu mașina electrică oriunde. Noi mergem cu mașinile electrice peste tot. Am fost la curse la Perpignan, în Franța, o cursă de aproape 3.000 km, cu o mașină cu o baterie de 55kW/h, am câștigat cursa de acolo, de la Perpignan, este prima de anul ăsta de la Eco Grand Prix. La fel, am fost cu mașina în Spania, tot 3.000 km, acolo am câștigat campionatul de anul trecut. Se poate merge cu mașina electrică oriunde. Sunt stații de încărcare, în România mai puțin, dar în străinătate, foarte, foarte, foarte multe”, a mai declarat George Miu, vicepreședinte al Asociației Tesla Happy Owners Romania.
Reprezentanții Asociației Tesla Happy Owners Romania – pe scurt, THOR, își iau foarte în serios rolul de promotori ai condusului mașinilor electrice, iar de fiecare dată când organizează o etapă a competiției THOR Ego Challenge, aleg, în primul rând locațiile în funcție de necesitatea propagării de informație în rândul respectivei comunități, iar în al doilea rând, organizatorii vin dotați cu tot ce este necesar pentru desfășurarea în condiții optime a provocării eco de pe șosea.
„Din păcate, infrastructura este, în România, încă în dezvoltare – infrastructura pentru încărcare a mașinilor electrice. Călărașiul este un oraș unde, deși există stații, paradoxal, sunt destul de mult timp nefuncționale. Este provocare pentru fiecare locație unde noi organizăm competiții – și am avut anul acesta la Iași, la Ciugud, este cea de-a treia etapă la Călărași, următoarele vor fi la Brașov, la Miercurea Ciuc și, de fiecare dată avem această provocare de a asigura energia necesară. Cu sprijinul autorităților locale, am reușit să avem puterea disponibilă și stații de încărcare pe care noi le punem la dispoziție. Deci, cumva, întreaga infrastructură locală de reîncărcare este adusă de noi, temporar, pentru competiție”, a mai detaliat Cosmin Mihăescu.
Pentru că astfel de evenimente de promovare a ecomobilității sunt organizate în parteneriat cu administrațiile publice locale, THOR vine și cu o listă de bune practici adresate primăriilor dornice să intre în circuitul de promovare a tehnologiilor și stilului de viață prietenoase cu mediul. Iar Cosmin Mihăescu susține că soluțiile sunt pe cât de simple, pe atât de la îndemâna oricărei primării, inclusiv a celor din mediul rural:
„Este atât de ușor și atât de la îndemâna primăriilor să promoveze ecomobilitatea, să promoveze mașinile electrice și o pot face în foarte multe feluri. Cel mai simplu pentru orice primărie ar fi să ofere cetățenilor acces la rețeaua electrică, acces simplu, monofazic, la 220v, practic, se poate pune câte o priză obișnuită, ca cea la care ne încărcăm telefonul, se poate pune cât mai des la locurile de parcare.
Adică, spe exemplu, sistemul de iluminat, în fiecare oraș, înainte, funcționa cu corpuri de iluminat de 300W. În momentul de față se folosesc corpuri de iluminat inteligente, corpuri de iluminat cu LED, care consumă unde la 90W, 100W. Asta înseamnă că pe fiecare stâlp avem deja o rezervă de 200W. Dacă o adunăm de la zece stâlpi consecutivi, zece corpuri de iluminat înseamnă 2kW. Acei 2kW pot fi folosiți la o priză. Deci din zece în zece stâlpi poate fi montată o priză de 2kW la care orice mașină electrică se poate încărca peste noapte”.
Deși este o competiție automobilistică, THOR Eco Challenge nu este un raliu. Dan Dumitru, președintele Tesla Happy Owners Romania, a explicat pentru cititorii BizPlus, care sunt obiectivele urmărite de această competiție:
„Regulile nu au de-a face cu viteza. Regulile au de-a face cu eficiența. Este o competiție gândită pentru a demonstra că nu este suficient doar să ai o mașină electrică, ci și atunci când conduci o electrică trebuie să te gândești să o conduci cât mai eficient, astfel încât amprenta de carbon să fie cât mai mică, pentru că, până la urmă, nici curentul nu se produce 100% eco. Iar regulile generale sunt acelea că șoferii trebuie să urmeze un anumit traseu, iar pe acel traseu să obțină o valoare a eficienței cât mai mare. Practic, un consum foarte mic la suta de kilometri efectuată. Cel care face cel mai mare număr de kilometri cu cel mai mic consum câștigă”.
Iar secretul eficienței energetice se învață. În primul rând, conducătorii auto trebuie să învețe să circule economic, afirmă Dan Dumitru, care mai apoi reiterează spusele colegului său, Cosmin Mihăescu:
„Mersul economic înseamnă: fără accelerări bruște, fără demaraj, fără depășirea vitezelor legale – practic, dacă mergi legal, mergi și economic. Dar pe lângă asta, mai avem și aerul condiționat pe care, într-o zi cu 37 de grade Celsius, din păcate, ca să mergi supereconomic, trebuie să îl oprești, dacă vrei să câștigi. Presiunea pneurilor contează, peste 3 bari este indicat atunci când vrei să faci economie de carburant și o mașină cât mai eficientă – acela e secretul”.
Iar piața mașinilor electrice este în plină expansiune. Modele variază în funcție de preț, dotări, capacitate cilindrică, confort etc. și sunt disponibile pentru aproape orice buzunar și, cu siguranță, pentru toate exigențele. Începând cu etalonul Tesla, care pune la dispoziție o gamă de patru modele cu diverse subvariațiuni și terminând cu tradiționala Dacia care urmează trendul cu modelul Spring, catalogului ofertelor i se adaugă de la lună la lună noi pagini. Mai mult decât atât, statul oferă facilități precum programul Rabla Plus, care încurajează înnoirea parcului auto național cu autovehicule electrice. În plus, proprietarii de mașini electrice au multe alte facilități care sporesc nivelul de concurență între deținerea unui automobil clasic, propulsat cu benzină sau motorină și unul alimentat la priză, precum scutirea de la plata impozitului anual sau parcare gratuită în marile orașe.
De acum ne vedem și pe CD TV – televiziunea digitală cu cea mai mare acoperire din Sud Estul României: Constanța, Tulcea, Ialomița și Călărași.
Cele mai bune emisiuni și reportaje sunt pe www.cdtv.ro
Be the first to comment