Această vizită este parte din procesul de evaluare și completare a PNRR, prevăzut de Articolul 19 din Regulament, care spune că după depunerea oficială, Comisia evaluează planurile după 11 criterii și poate cere clarificări.
Până în prezent, majoritatea componentelor și sub-componentelor din PNRR au ajuns la o formă agreată cu Comisia Europeană.
Comisia a apreciat, pe toată durata procesului de consultări și clarificări, informațiile transmise de echipa PNRR din cadrul MIPE, împreună cu experții tehnici din ministerele de linie.
Declarațiile ministrului Cristian Ghinea, despre stadiul actual al negocierilor și despre discuțiile din cadrul vizitei:
„Avem multe lucruri remarcabile în PNRR deja agreate cu Comisia. Vom rămâne cu o alocare semnificativă pentru rutier, la fel și pentru feroviar, ceea ce face ca România să primească de departe cea mai mare alocare pentru transporturi, comparativ cu alte state. Finanțarea a 434 de km de autostradă prin PNRR este un succes al negocierilor cu Comisia Europeană, dar în același timp presupune un efort consistent pentru a finaliza analiza costurilor în această fază, înainte de adoptarea oficială a Planului.
Este un plan adaptat atât pentru nevoile României, cât și pentru prioritățile transformărilor economice de la nivel european. Spre exemplu, avem cel mai mare program de reducere a abandonului școlar, cu fonduri de jumătate de miliard de euro și cel mai mare program de împădurire. Reparăm astfel problemele sistemice neglijate în ultimii 30 de ani: prin PNRR, vom ține copiii săraci la școală și vom reface pădurile României.
Totodată, avem investiții în economia viitorului, în digitalizare, în robotizarea administrației, în industria de microelectronică și industria hidrogenului verde. Vor mai fi instrumente financiare de 1,25 miliarde euro, negociate cu Banca Europeană de Investiții, Fondul European de Investiții și Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare, bani care vor veni imediat în economie, plus peste 500 milioane euro granturi pentru digitalizarea și tehnologizarea firmelor.
Procesul în care suntem angrenați cu Comisia este și unul de negociere. De facto, cele mai multe investiții propuse sunt agreate, scopul vizitei la Bruxelles este să agreăm și reformele incluse în PNRR.
Comisia vrea să se asigure că avem stabilitate fiscală, că vom putea mări pensiile în ritmul creșterii economice, a cerut în mai multe puncte detalii suplimentare și adoptarea mai rapidă a anumitor legi. Pe unele dintre sugestii le-am acceptat, pe altele nu și în aceste zile vom negocia forma finală a reformelor.
Știu că este un proces complicat, cer românilor să aibă încredere că vom avea un PNRR ambițios, fezabil de implementat și echilibrat între repararea problemelor istorice și abordarea oportunităților de viitor.
Reformele fiscale și energia sunt domeniile cu unele puncte sensibile de discutat și unde mai există diferențe de opinie între Guvernul României și Comisia Europeană. Le vom lămuri în aceste zile.
Este o provocare unică faptul că suntem singura țară din UE aflată în procedura de deficit excesiv (PSD ar trebui să se ascundă de rușine din cauza asta).
Totuși, acest Guvern are ambiția de a lua toate împrumuturile disponibile, la dobândă mică și pe proiecte agreate cu Comisia. Aceste împrumuturi trebuie să aibă loc într-o proiecție bugetară deja foarte strânsă din cauza procedurii de deficit excesiv și vom stabili în aceste zile, împreună cu Comisia, calendarul fiscal detaliat. În această ecuație, va fi extrem de importantă creșterea veniturilor la buget și ne bazăm pentru aceasta pe mai buna colectare care va fi sprijinită prin reformele de digitalizare a ANAF, cuprinse tot în PNRR.
Calendarul general de implementare a PNRR este cel anunțat deja. Suntem în interiorul acestei perioade de evaluare și negociere, iar în luna august Comisia nu lucrează, urmând ca în septembrie să avem decizia CE și să pregătim actele delegate pentru implementare.
Mulțumesc echipei din Minister care a muncit multe zile până seara târziu și în weekend-uri, mulțumesc colegilor miniștri și echipelor din ministerele de linie, care au lucrat fiecare pe componentele dedicate, ca să ajungem aici.
98% din proces a fost parcurs.
Avem un plan de țară.”
Be the first to comment