Profesorii buzoieni s-au reunit sâmbătă, 11 decembrie, la prima Conferință SuperTeach Buzău pentru a căuta soluții prin care să adapteze oferta școlii românești la nevoile elevilor, să facă din școală un spațiu în care copiii să se simtă în siguranță, stimulați și înțeleși și să ancoreze școala la realitatea elevilor – o realitate în care învățarea se face prin îmbinarea strategiilor de predare clasice cu cele moderne și inovatoare. ”Într-un climat în care predomină starea de bine se pot crea relații de încredere reciprocă, iar elevii devin mai motivați să învețe. Într-o școală unde orele de curs se bazează pe libertatea elevilor de a se exprima, ei nu mai percep evaluarea ca având un rol punitiv, ci constructiv” – a fost concluzia evenimentului organizat de prof. Carmen Neagu, liderul comunității SuperTeach Buzău, alături de Angelina Rivera Rocabado, profesor SuperTeach, eveniment ce a reunit offline și online aproximativ 200 de dascăli.
Copiii vor avea încredere în ei dacă adulții au mai multă grijă de ei înșiși
Pornind de la tema conferinței ”Educația – control sau încredere?”, Cristina Gheorghe, cofondator SuperTeach, a vorbit despre ce înseamnă de fapt a avea încredere: ”Avem credința că încrederea se câștigă, însă încrederea se oferă. Când îi vedem pe ceilalți ca persoane libere, la fel de importante ca și noi, și le acordăm spațiu, atunci este încredere. Dacă vrem să facem o schimbare fundamentală în România, crearea acestui spațiu trebuie să înceapă din școală”.
”Meseria de profesor este cea mai importantă dintr-o societate pentru că stă la baza tuturor celorlalte meserii. Dacă am încărca cu încredere aceste cuvinte și dacă noi, ca societate, am da credit profesorilor să-și împlinească menirea, atunci România ar fi o țară în care să trăim și să ne împlinim cu toții”, a spun Felix Tătaru, președintele Asociației SuperTeach.
La rândul său, Felix Pătrășcanu, cofondator SuperTeach, a vorbit despre nevoia ca profesorii să aibă cu toții același set de valori bazate de încredere, căci ”lipsa de încredere majoră din România creează prejudicii uriașe, inclusiv prejudicii economice”.
Cu o experiență de peste 20 de ani în consilierea și psihoterapia familiei și în terapia cuplului, Domnica Petrovai a fost prezentă la conferința profesorilor buzoieni cu următorul mesaj: ”Este important să avem grijă de sănătatea noastră emoțională în fiecare zi și este vital să integrăm practici pentru o stare de bine și sănătate emoțională și în experiențele zilnice ale copiilor căci la ei există riscul însingurării și riscul diverselor dependențelor. Putem să îi ajutăm pe copii sa aibă mai multă încredere în ei dacă noi, adulții, avem mai multă grijă de noi și ne sacrificăm mai puțin”. La rândul său, Evelina Necula – cofondator Kinderpedia, a vorbit despre rolul familiei în educație și despre importanța parteneriatului dintre profesori și părinți, în condițiile în care ambele părți au așteptările, temerile și nevoile lor. ”Antidotul temerilor tuturor este empatia”, a punctat Evelina Necula.
Elevii trebuie învățați să pună întrebări, nu să răspundă
”Sistemul de învățământ conduce la o competiție nesănătoasă între elevi. O notă mică te plasează jos într-un clasament, iar acest lucru nu face decât să îți scadă stima de sine. Atunci este firesc să nu mai înveți ce îți place sau din curiozitate, ci pentru note”, au precizat copiii prezenți pe scena Conferinței SuperTeach Buzău. Elevii Colegiului B.P. Hașdeu le-au lansat profesorilor o provocare: ”Imaginați-vă că elevii dumneavoastră sunt profesori. Ați avea încredere în ei ca dascăli pentru generațiile viitoare? Dacă răspunsul este da, atunci v-ați dus misiunea la îndeplinire. Dacă nu, atunci timpul nu este pierdut și puteți să formați profesorii de mâine”.
Constantin Lomaca, liderul Departamentului de Științe la Franconian International School din Erlangen, Germania, a venit în sprijinul elevilor și a punctat: ”A-i învăța pe copii să pună întrebări – iată o schimbare fundamentală pe care trebuie să o facem noi, profesorii. De obicei, noi le cerem elevilor să răspundă la întrebări, însă este atât de important să îi învățăm să formuleze întrebări”.
Victoria Gheorghe, lector universitar doctor și profesor la Colegiul Național Pedagogic ”Spiru Haret” Buzău, le-a vorbit dascălilor despre posibilitatea înlocuirii feedback-ului, concept care ține de trecutul ce nu mai poate fi schimbat, cu feedforward, concept care ne poziționează într-un viitor pe care îl putem influența. În același timp, Vasile Brașovanu, învățător și dezvoltator de programe de training pentru profesori și părinți, a sfătuit profesorii să iasă din formalismul clasic al întâlnirilor metodice și să aibă curajul de a spune și ce nu le iese bine la clasă: ”Nu trebuie să fim profesori excepționali, este de ajuns să fim profesori umani, să ne vulnerabilizăm, să ieșim din formalismul clasic, să vorbim real despre ce nu ne iese perfect și abia atunci vom începe să găsim soluții pentru educație”.
Cum pregătește școala elevii să între în economia reală?
”Dumneavoastră aveți încredere în cunoașterea pe care le-o predați copiilor? Este adaptată cunoașterea la nivelul de dezvoltare tehnologic actual?”, i-a întrebat Dan Ivașcu, preşedintele Cooperativei Agricole Unirea Gospodarilor Mihăileşti, pe cei aproximativ 200 de dascăli prezenți la conferință.
Ivașcu a subliniat nevoia ca ”informațiile și cunoașterea pe care copiii le învață în școli să fie operaționale când aceștia intră în economia reală”. Vorbind despre importanța implicării antreprenorilor în educație, Ivașcu a anunțat că a creat gospodării agropedagogice, prin care își dorește să promoveze legătura dintre școală și zona de producție.
Despre proiecte care să crească nivelul educației din județ a vorbit și Oana Matache viceprimar al municipiului Buzău:
”Vrem să dezvoltăm cât mai mult comunitatea, iar cultura și educația sunt prioritățile absolute de dezvoltare. Astăzi vă lansăm invitația de a veni către noi cu proiecte pe care să le implementăm împreună pentru a oferi Buzăului educație la cel mai înalt nivel”.
Invitat special al evenimentului, preotul Mihail Milea, fondatorul Fundației Sfântul Sava, a făcut un apel ca profesorii să își adapteze stilul de predare pentru a fi pe placul copiilor: ”Nu trebuie să obosim copiii cu definiții, ci este important să le insuflăm principii, să ajutăm la formarea caracterelor elevilor. Învățământul trebuie să fie pragmatic, să aibă o finalitate și să fie interdisciplinar”.
Dragoș Anastasiu, cofondator SuperTeach, le-a vorbit dascălilor despre importanța ca profesorii să devină conștienți de rolul lor și de faptul că o revoluție a mentalității în educație nu poate fi făcută decât din interiorul școlii, de jos în sus.
”Vom deschide în curând organizația către voi, dascălii, pentru că Asociația SuperTeach trebuie să devină una a profesorilor, nu a antreprenorilor. Transformarea educației nu se poate întâmpla decât din interiorul fiecărei școli, de la fiecare profesor”.
Despre Asociația SuperTeach
SuperTeach este un proiect inițiat de antreprenori în sprijinul profesorilor și al sistemului de educație preuniversitar. Misiunea proiectului SuperTeach este ca profesorii să descopere și să dezvolte măreția din fiecare copil. Acest lucru este realizat prin programul „Mentalitatea Deschisă în Educație”, creat de liderul global în schimbare de mentalitate, Arbinger Institute, USA.
Asociația SuperTeach acționează pe 4 direcții:
Conferințe: În cei patru ani de activitate, au avut loc 25 conferințe în marile orașe ale țării, la care s-au adăugat peste 120 de webinarii și 17 conferințe online începând din primăvară 2020. Zeci de speakeri, elite, specialiști în educație și antreprenoriat au inspirat peste 30.000 de profesori și educatori, promovând principii și instrumente ale unei mentalități deschise în educație aplicate la clasă.
Traininguri: 720 de profesori SuperTeach selectați dintre participanții la conferințele SuperTeach au absolvit programul de formare „Mentalitate Deschisă în Educație”, realizat în România de Institutul Dezvoltării Personale. Ne propunem să ajungem la 20.000 de profesori absolvenți ai programului.
Comunități: În prezent, SuperTeach dezvoltă comunități locale în 23 județe cu ajutorul celor 51 de facilitatori ai programului MDIE și o Platformă Digitală de conținut educativ pentru toți profesorii interesați să evolueze în spiritul nevoilor societății actuale.
Școli SuperTeach: În octombrie 2021, Școala nr. 28 ”Dan Barbilian” din Constanța a devenit prima instituție de stat din România în care, în următorii 2 ani, va fi implementat un amplu proiect de schimbare de mentalitate. Proiectul pilot va fi replicat și în alte instituții de învățământ din țară.
Celor 4 co-fondatori ai proiectului – Felix Tătaru (inițiator), Dragoș Anastasiu, Cristina Gheorghe și Alexandru Ghiță – li s-au alăturat încă din primul an (2017) și Felix Pătrășcanu, Andy Szekely si Părintele Constantin Necula. Asociația SuperTeach este rezultatul parteneriatului dintre Romanian Business Leaders (RBL), Institutul Dezvoltării Personale (IDP) și Grupul Educativa.
Be the first to comment