Comisia Europeană propune un plan de reducere a cererii de gaze pentru a pregăti Uniunea Europeană în eventualitatea întreruperilor aprovizionării cu gaz
Uniunea Europeană se confruntă cu riscul unor noi reduceri ale aprovizionării cu gaze din Rusia, din cauza faptului că exporturile de gaze sunt folosite de către Kremlin drept instrument de exercitare a unor presiuni politice; aproape jumătate dintre statele noastre membre sunt deja afectate de reducerea livrărilor. Dacă ia măsuri acum, Europa poate reduce riscurile și costurile aferente unei eventuale noi perturbări sau întreruperi totale a aprovizionării cu gaze, ceea ce ar duce la consolidarea rezilienței energetice europene.
Prin urmare, Comisia propune astăzi un nou instrument legislativ și un plan european de reducere a cererii de gaze, pentru a reduce utilizarea gazelor în Europa cu 15 % până în primăvara următoare. Toți consumatorii, administrațiile publice, gospodăriile, proprietarii de clădiri publice, furnizorii de energie electrică și industria pot și trebuie să ia măsuri pentru a economisi gaze. De asemenea, Comisia va accelera lucrările privind diversificarea aprovizionării, inclusiv achiziționarea în comun de gaze naturale pentru a consolida posibilitatea ca UE să se aprovizioneze cu gaze din alte surse.
Comisia propune un nou regulament al Consiliului privind măsurile coordonate de reducere a cererii de gaze, pe baza articolului 122 din tratat. Noul regulament ar impune tuturor statelor membre să realizeze o reducere de 15 % a cererii de gaze între 1 august 2022 și 31 martie 2023. De asemenea, noul regulament ar oferi Comisiei posibilitatea de a declara, după consultare cu statele membre, o „alertă la nivelul Uniunii” privind securitatea aprovizionării, ceea ce ar impune o reducere obligatorie a cererii de gaze pentru toate statele membre. Alerta la nivelul Uniunii poate fi declanșată atunci când există un risc considerabil de penurie de gaze sau o cerere neobișnuit de mare de gaze. Statele membre trebuie să își actualizeze planurile naționale de urgență până la sfârșitul lunii septembrie pentru a arăta modul în care intenționează să îndeplinească obiectivul de reducere și trebuie să raporteze Comisiei la fiecare două luni cu privire la progresele înregistrate. Statele membre care solicită furnizarea de gaze în regim de solidaritate vor trebui să demonstreze măsurile pe care le-au luat pentru a reduce cererea pe plan intern.
Pentru a ajuta statele membre să realizeze reducerile necesare ale cererii de gaze, Comisia a adoptat un Plan european de reducere a cererii de gaze, care stabilește măsuri, principii și criterii pentru reducerea coordonată a cererii. Planul se axează pe înlocuirea gazului cu alți combustibili și pe economiile globale de energie în toate sectoarele. Scopul său este de a proteja aprovizionarea gospodăriilor și a utilizatorilor esențiali, cum ar fi spitalele, dar și industriile care sunt de o importanță capitală pentru furnizarea de produse și servicii esențiale către economie, precum și pentru lanțurile de aprovizionare și competitivitatea UE. Planul oferă statelor membre orientări de care trebuie să țină seama atunci când planifică restricționarea.
Energia economisită vara înseamnă energie disponibilă pentru iarnă
Prin înlocuirea gazului cu alți combustibili și prin economisirea de energie în această vară, se pot stoca mai multe rezerve de gaze pentru iarnă. Luarea de măsuri în prezent va reduce impactul negativ asupra PIB-ului, prin evitarea unor acțiuni neplanificate într-o situație ulterioară de criză. Aceste măsuri timpurii eșalonează eforturile în timp, atenuează preocupările pieței și volatilitatea prețurilor și facilitează o mai bună elaborare a unor măsuri specifice și eficiente din punctul de vedere al costurilor pentru a proteja industria.
Planul de reducere a cererii de gaze propus de Comisie se bazează pe consultări cu statele membre și cu industria. Sunt disponibile o gamă largă de măsuri pentru a reduce cererea de gaze. Înainte de a avea în vedere aplicarea reducerilor, statele membre ar trebui să epuizeze toate posibilitățile de substituire a combustibililor, sistemele de economii neobligatorii și sursele alternative de energie. Acolo unde este posibil, ar trebui să se acorde prioritate trecerii la surse regenerabile de energie sau la opțiuni mai curate, cu emisii mai reduse de dioxid de carbon sau mai puțin poluante. Cu toate acestea, trecerea la utilizarea de cărbuni, petrol sau energie nucleară poate fi necesară ca măsură temporară, atât timp cât se evită dependența de carbon pe termen lung. Măsurile bazate pe piață pot atenua riscurile pentru societate și economie. De exemplu, statele membre ar putea lansa licitații sau sisteme de licitație pentru a stimula reducerea energiei de către industrie.
Be the first to comment