Impactul adopției e-Commerce în cadrul companiilor din România este studiul realizat de CustomSoft în rândul unui eșantion reprezentativ de companii locale cu model de afaceri B2B cu privire la prezența și intențiile lor în piața de comerț electronic. Cercetarea arată că mare parte a celor intervievați, 63%, nu au un plan sau o strategie pentru a-și digitaliza activitatea de vânzare printr-un magazin online. Faptul că firmele românești nu au o strategie în direcția deschiderii magazinelor online evidențiază unele probleme mai profunde, de tip structural și de cultură antreprenorială, care fac ca trecerea către e-commerce să nu fie o miză importantă pentru acestea. Studiul relevă faptul că lipsa sprijinului executiv reprezintă principala barieră percepută ȋn calea deschiderii unui magazin online, o alta fiind lipsa cunoștințelor tehnice privind platformele e-commerce. Dar aceste aspecte trebuie privite ȋn contextul celorlalte bariere identificate: lipsa personalului specializat și lipsa resurselor financiare.
CustomSoft, companie integrator de soluții de e-commerce cu peste 15 de ani experiență în piața locală, a realizat această cercetare urmărind îndeosebi obținerea de date relevante pentru piața de comerț electronic. Scopul principal al studiului a fost de a identifica ritmul și beneficiile adopției comerțului online în segmentul care adresează afacerile – B2B.
Demersul a avut loc la mai bine de un an de la apariția schimbărilor profunde induse de pandemia de coronavirus, când transformarea digitală a accelerat dramatic impactul și amploarea comerțului electronic. Potrivit estimărilor ARMO (Asociația Română a Magazinelor Online), în România sectorul de e-commerce a atins pragul de 5,6 miliarde de euro la finalul anului 2020, cu 30% mai mult decât în 2019, când valoarea comerțului online a fost estimată la circa 4,3 miliarde de euro.
Din rândul companiilor respondente în cadrul studiului efectuat de CustomSoft, 10% dintre acestea au afirmat că își bazează vânzările exclusiv pe propriul magazin online, în timp ce alte 18 procente folosesc atât un magazin fizic, cât și unul online. Majoritatea, 29%, au un magazin online cu o vechime cuprinsă între 2 și 5 ani, iar 61% dintre comercianți le-au dezvoltat folosind platforme de e-commerce predefinite. Nivelul investițiilor pentru implementarea unei platforme de e-commerce a fost preponderent sub 3.000 de euro, 29% dintre respondenți alocând un buget din această marjă. La polul opus, 9,7% dintre companiile participante la studiu au estimat la peste 80.000 de euro investițiile pentru această platformă.
Pentru 35% din companiile cu profil B2B care dețin un magazin online durata medie a implementării a fost de 1 an, ca pondere fiind urmate de cele care au avut un ritm mult mai rapid, de mai puțin de 3 luni, cu 27%.
Ritmul de recuperare al investițiilor în e-commerce pentru magazinele B2B din România este sub media recomandată de industrie unde cercetările arată că recuperarea investiției se face într-un an, companiile de tip SaaS în 5-6 luni, iar cei aflați la început, în mai mult de 1 an. Companiile participante la studiul CustomSoft, care au implementat o soluție e-commerce, susțin că investiția inițială nu a fost încă recuperată (23%), iar 39% din cei care au recuperat investiția au avut 2 ritmuri, respectiv mai puțin de 6 luni (19,4%), și 1 an (19,4%).
Acestea sunt doar o mică parte a rezultatelor consistente extrase la finele cercetării de piață. Pornind de la aceste date, Octavian Dumitrescu, CEO și fondator CustomSoft, a concluzionat: „Conceptul de e-commerce este folosit din ce în ce mai mult pe piața locală, însă fără să existe o îndrumare sau ghidare a ceea ce implică dezvoltarea unui astfel de canal. Acest studiu ne-a oferit o multitudine de informații relevante pentru momentul actual și ne propunem ca, pe baza acestora, să oferim companiilor și specialiștilor din retail suportul necesar pentru a lua cele mai bune decizii de dezvoltare viitoare”.
Din poziția sa de consultant și integrator de soluții de e-commerce independent de platformă, CustomSoft a dorit să obțină o imagine clară asupra zonei B2B. În general, studiile realizate se concentrează pe comerțul B2C, iar acest prim studiu aduce în lumină strict tendințele din această zonă.
Be the first to comment