La 27 iulie 2023 a fost publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 188, Decizia de punere în aplicare (UE) 2023/1553 a Consiliului din 25 iulie 2023 de autorizare a României sã introducã o mãsurã specialã de derogare de la articolele 218 și 232 din Directiva 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adãugatã.
Decizia permite României, începând cu data de 1 ianuarie 2024, sã instituie facturarea electronicã obligatorie pentru toate tranzacțiile efectuate între persoanele impozabile stabilite pe teritoriul României. Mãsura este aplicabilã pânã la 31 decembrie 2026. În cazul în care considerã necesarã prelungirea mãsurii speciale, România poate transmite Comisiei o cerere de prelungire, împreunã cu un raport de evaluare a eficacitãții mãsurilor naționale din perspectiva combaterii fraudei și a evaziunii fiscale în domeniul TVA, precum și a simplificãrii colectãrii TVA.
„Este o decizie pe care o salut și care ne va fi de mare folos. Va însemna creșterea transparenței, monitorizarea precisã a tranzacțiilor și raportarea în timp real cãtre autoritãțile fiscale, fiind un instrument valoros în eforturile noastre de a proteja bugetul public și de a asigura o concurențã echitabilã între contribuabili. Faptul cã facturarea electronicã asigurã o înregistrare precisã și verificabilã a tranzacțiilor comerciale faciliteazã procesul de verificare și audit, asigurând cã tranzacțiile sunt conforme cu reglementãrile fiscale și nu au fost manipulate în mod fraudulos. Implementarea facturãrii electronice obligatorii eliminã posibilitatea utilizãrii facturilor false sau duplicat, deoarece fiecare tranzacție este înregistratã în mod unic. Mai mult, sunt schimbãri care ne vor permite sã eliminãm cât mai multe declarații și formalitãți fiscale, aspect care va reduce din povara fiscalã pe care o suportã contribuabilii”, a transmis ministrul Marcel Boloș.
În perioada urmãtoare vor fi stabilite categoriile de operatori economici care au obligaþia de a emite facturi electronice în relaþia relația business-to-business (B2B) și de a le transmite prin sistemul național privind factura electronicã RO e-Factura, precum și data de la care intervine aceastã obligaþie.
RO e-Factura are beneficii importante atât pentru administrația publicã, cât și pentru mediul privat:
l Oferã o imagine de ansamblu, în timp real, asupra execuției bugetare și în urmãtoarea etapã, a tranzacțiilor în relația relația business-to-business (B2B);
l Contribuie semnificativ la reducerea fraudei TVA la nivel național, cât și în cadrul Uniunii Europene. Va reduce pierderile asociate cu evaziunea fiscalã;
l Va fi un sistem interconectat cu celelalte sisteme deținute de statele membre ale UE;
l Va asigura posibilitatea participãrii în procesul de achiziții publice a oricãrei entitãți din oricare stat membru al Uniunii Europene;
l Sistemul va oferi date în timp real, lucru care va conduce la eficientizarea procesului de colectare și, implicit, asigurarea necesitãții de investiții ale statului român;
l Eficiențã, predictibilitate și transparențã în cheltuirea banilor de cãtre instituțiile publice;
l Va contribui la dezvoltarea mecanismului de verificare documentarã (desk – audit – control ANAF – Antifraudã de la distanțã) pentru acțiunile de conformare și prevenire;
l Datele colectate prin acest sistem vor fi suport pentru analize predictive mai detaliate ale evoluției economice, identificarea asimetriilor din economie și implementarea unor politici fiscale pertinente care sã asigure un cadru natural de dezvoltare al mediului de afaceri;
l Eliminã vulnerabilitãțile vechiului sistem de facturare pe suport hârtie.
Be the first to comment