Revolut și un expert britanic în cyber-FinCrime atenționează: GenZ și Milenialii sunt tot atât de vulnerabili la scam-uri ca Boomerii

FOTO Revolut

Revolut, banca digitală cu aproape 4 milioane de clienți retail în România și peste 45 de milioane pe plan global lansează un avertisment, alături de un expert britanic specializat în depistarea escrocheriilor și psihologia fraudelor, Jenny Radcliffe: oricine poate fi vulnerabil la fraude bancare și scam-uri, indiferent de vârstă și cunoștințele tehnice. Potrivit unui studiu realizat de Dynata și Revolut în rândul a 15.000 de respondenți din Europa, 77% dintre respondenții europeni se tem de schemele sofisticate de fraudare, iar procentul este chiar mai mare în rândul românilor – de 86%.

În urma analizării datelor rezultate din aplicație pentru 12 luni complete, Revolut a constatat că cele mai multe cazuri de scam din România au fost raportate de utilizatorii aparținând Generațiilor Z și Mileniali, care au reprezentat 74% din totalul cazurilor:

  • Milenialii (28-43 de ani) și adulții din generația Z (18-27 de ani) împreună au raportat peste 65% din cazurile totale de scamuri din ultimele 12 luni, de aproape trei ori mai multe cazuri decât pentru cazurile raportate de Gen-X și Boomeri (25%).
  • Doar Gen-Z a raportat 41% din cazurile de scam înregistrate în aplicația Revolut.

Deși generațiile mai mature se confruntă mai rar cu scamuri care reușesc, impactul financiar al acestora este mult mai mare decât pentru categoriile de vârstă mai tinere:

  • Gen-X (44-59 de ani) au fost victime în 14% dintre cazurile înregistrate, dar au suferit pierderi medii de 20.240 lei/ caz, în timp ce Boomerii (60-78 de ani) au reprezentat 12% din cazuri, dar au avut, în medie, o pierdere de aproximativ 44.000 de lei/ scam.
  • Spre comparație, Gen-Z și Milenialii au pierdut, în medie, 1.780 de lei și 4.000 de lei/ scam.

Elementul comun cel mai des întâlnit printre cazurile de scamuri care au provocat pierderi clienților s-au aflat cele inițiate în social media. În cazul adulților din GenZ, 76% dintre sumele pierdute au avut la bază fraude inițiate prin social media, 13% din online, 7% fără sursă identificată, 3% din apeluri telefonice.

În cazul milenialilor, repartiția fost următoarea: 67% din social media, 16% de pe site-uri, 13% fără sursă precisă, 2% prin recomandare.

Pentru GenX, repartiția după sursa scam-urilor cu cel mai mare efect financiar a fost următoarea: 78% din social media, 10% de pe website-uri, 5% din apeluri telefonice.

Pentru Boomeri, repartiția a fost următoarea: 61% din social media, 25% din website-uri, 8% din apeluri telefonice.

Jenny Radcliffe, o expertă britanică în inginerie socială, FinCrime și securitate cibernetică, a comentat aceste date: „Toți credem că nu o să ni se întâmple tocmai nouă. Dar adevărul este că oricine e vulnerabil la scam-uri și atunci când realizează că au fost păcăliți e prea târziu. Mulți escroci sunt ingineri sociali talentați care știu exact pe ce butoane să apese și când. Realitatea este că majoritatea oamenilor cred că nu sunt importanți sau suficient de bogați pentru a fi expuși sau cred că vor descoperi semnele atunci când vor fi vizați de astfel de tentative de fraudă. Dar când escrocii provoacă stări emoționale, creierul nostru rațional s-ar putea să nu funcționeze așa cum credeam noi. Toată lumea este vulnerabilă și ar trebui să fie în alertă pentru semnele că lucrurile ar putea să nu fie așa cum par.”

Woody Malouf, Șeful Departamentului de FinCrime la Revolut, a adăugat: „Frauda nu este adesea luată în serios, până nu este prea târziu. Datele evidențiază câte persoane au căzut victime, indiferent de vârstă și de gradul de familiarizare cu tehnologia și, prin urmare, este important ca nimeni să nu se complacă. Înainte de a face orice tranzacție, indiferent cât de sigură pare aceasta, utilizatorul ar trebui să-și facă timp să se gândească la ce se solicită și de ce. Să nu se grăbească niciodată să trimită bani decât dacă este absolut sigur. Dacă are îndoieli, să se oprească, să se gândească și lase telefonul jos. Furnizorul de servicii de digital banking nu îl va grăbi niciodată să facă tranzacții, iar Revolut nu va suna niciodată fără a confirma mai întâi prin chatul nostru securizat, în aplicație.”

Potrivit datelor din studiul Dynata realizat pentru Revolut, 55% dintre respondenții români au spus că se tem de schemele sofisticate prin care escrocii ar putea să obțină bani de la ei deoarece cred că le-ar putea cădea victime. 9% se tem pentru cei din jurul lor care ar putea să fie păcăliți, 22% se tem de astfel de scheme complicate de escrocare, dar cred că atenția îi poate feri de ele. Doar 7% sunt siguri că sunt suficient de vigilenți pentru a evita astfel de cazuri, în timp ce 2% se consideră protejați pentru că nu folosesc decât foarte puțin serviciile online.

Revolut investește constant în sisteme de securitate pentru a ține în siguranță fondurile clienților. Recent, a lansat Protecția Fondurilor, ca parte a hub-ului de instrumente de securitate Revolut Secure, în care sunt reunite funcțiile destinate creșterii nivelului de protejare a banilor deținuți de utilizatorii băncii digitale.

Revolut dispune, de asemenea, de sisteme solide de protecție a fondurilor clienților, inclusiv bazate pe modele de inteligență artificială, și de o echipă de peste 4.000 de profesioniști instruiți în domeniul criminalității financiare (specialiști în fraudă, experți în analiza datelor, experți financiari). În 2023, Revolut a prevenit fraude estimate la peste 475 de milioane de lire sterline, compania lucrând constant la actualizarea mecanismelor de protecție pentru a fi cu un pas înaintea escrocilor.

Iată și câteva sfaturi de la Revolut pentru a preveni scam-urile:

  • Fiți vigilenți. Puneți-vă mereu întrebări în legătură cu ofertele care par prea bune ca să fie adevărate.
  • Aveți încredere în instinctele voastre. Dacă ceva pare suspect, luați-vă timp ca să investigați.
  • Folosiți canale de comunicare sigure. Bazați-vă doar pe platforme și pe site-uri credibile și verificate pentru a face tranzacții.
  • Raportați activitățile suspecte. Dacă ceva pare dubios, chat-ul Revolut vă stă la dispoziție non-stop pentru a vă informa sau documenta corect.

Răspunderea pentru textul acestui articol aparține exclusiv autorului. În cazul unui comunicat de presă, răspunderea aparține exclusiv instituției, companiei sau agenției care l-a emis și persoanelor fizice sau juridice care au fost citate în articol.

Publicația BizPLUS.ro, persoana juridică asociată cu aceasta și persoanele fizice care administrează această companie nu își asumă răspunderea pentru informațiile publicate de autorii articolelor sau ale comunicatelor de presă.

Informațiile de pe bizplus.ro sunt obținute din surse publice și deschise.

Conform articolului 7 din legea 190/2018, prelucrarea în scop jurnalistic este derogată de prevederile Regulamentului general privind protecția datelor cu caracter personal daca este asigurat un echilibru în ceea ce privește libertatea de exprimare și dreptul la informație.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*