Black Friday continuă să fie unul dintre cele mai așteptate evenimente de cumpărături din România, cu 57% dintre români care intenționează să facă achiziții în 2024, potrivit studiului Trenduri Black Friday 2024 vs 2023, realizat de agenția de cercetare MKOR.
Bugetul total estimat ajunge la o valoare de 1,2 miliarde de euro, iar 8 din 10 români au stabilit deja sumele pe care le vor cheltui, ținând cont mai ales de venitul disponibil (67%), dar și de ce au pe lista de dorințe (34%).
Deși preferința pentru cumpărăturile online scade ușor (-5% față de 2023), acesta rămâne principalul canal de achiziție, completat de o abordare mixtă. Gen Z profită cel mai mult de flexibilitatea oferită de cumpărăturile omnichannel.
Electronicele și electrocasnicele, pe primul loc în preferințe
Cumpărăturile de Black Friday se vor concentra pe produse de tehnologie și articole de uz îndelungat, cu electronicele și electrocasnicele în topul preferințelor pentru 58% dintre români. În creștere cu 5% față de anul trecut, produsele IT&C câștigă teren și devin o prioritate pentru 32% dintre cumpărători.
Pe de altă parte, fashion-ul pierde din atractivitate la nivel general (-13% față de 2023), dar rămâne relevant pentru anumite segmente: 41% dintre tinerii din Generația Z și 42% dintre femei încă își doresc să cumpere articole de modă de Black Friday.
Evoluția intențiilor de achiziție 2024 vs. 2023
Intențiile de cumpărare rămân stabile față de 2023. Pentru cumpărătorii activi, evenimentul reprezintă o oportunitate de a achiziționa produse și branduri dorite la prețuri mai accesibile (54%). Conform rezultatelor studiului, mulți consideră Black Friday o ocazie bună pentru a cumpăra cadouri de Crăciun (23%) sau pentru aniversări (14%).
Majoritatea celor care plănuiesc să cumpere de Black Friday sunt tineri din generațiile Gen Z și Millennials și persoane cu venituri lunare de peste 6000 lei.
Segmentul indecișilor (31%) din care fac parte mai ales persoane peste 44 ani și cu venituri reduse (sub 3000 RON), poate fi atras prin oferte mari la produsele și serviciile de interes pentru ei.
Bărbații rămân principalii rejectori (68%), chiar dacă procentul acestora este în scădere față de 2023 (cu 8 puncte procentuale). În schimb, ponderea celor care resping activ evenimentul s-a dublat în ultimii trei ani (de la 5% în 2022 la 10% în 2024).
Cumpărătorii caută reduceri mari și stocuri suficiente
Reducerile mari sunt așteptarea principală pentru 6 din 10 români care își doresc discounturi, în medie, de 50% din preț. Cei mai interesați de reduceri sunt Millennials, bărbații și persoanele cu venituri mai reduse.
Un sfert dintre respondenți își doresc stocuri suficiente de Black Friday. Acest aspect este important în special pentru cei cu venituri mari, preocupați de disponibilitatea produselor dorite peste media eșantionului.
„Datele ne arată că Black Friday continuă să fie un moment important, iar consumatorii devin mai selectivi și mai sceptici față de reducerile afișate. Deși rămâne unul dintre cele mai așteptate evenimente comerciale, cu bugete importante investite, vedem că piața se maturizează și suntem pe drumul cel bun. Retailerii au ocazia să se alinieze cu așteptările consumatorilor și să ofere reduceri substanțiale, care să întâmpine așteptările tot mai pragmatice ale consumatorilor români,” a declarat Cori Cimpoca, fondatoarea MKOR.
Consumatorii se bazează atât pe veniturile disponibile, cât și pe experiențele anterioare de cumpărare atunci când își stabilesc bugetul. Bugetul mediu individual de cumpărături pentru Black Friday este estimat la puțin sub 400 EUR, cu o creștere de 20% față de 2023.
În plus, 32% dintre respondenți au planuri pentru achiziții majore, depășind 400 EUR, în timp ce 40% au alocat o sumă mai redusă, sub 200 EUR.
Be the first to comment